Meld je interesse

 

Introductietraject 

School vol Levenskunst

 

In alle schoolvisies staat wel iets wat onder de noemer Levenskunst valt: aandacht voor jezelf (autonomie), de ander (respect) en je acties daar op afstemmen (denken en doen). Maar hoe zorg je dat het niet bij woorden blijft? Hoe geef je handen en voeten aan de krachtige taal? En hoe neem je anderen daarin vanzelfsprekend mee?

 

Lees meer

 

ONZE AANPAK

  • In het Introductietraject School vol Levenskunst helpen we je om structureel meer mentaal welbevinden te krijgen op school.

  • In twee fasen leiden we je door de 10 stappen om een persoonlijk klimaat neer te zetten op school zonder dat dit extra tijd of energie kost van docenten of leerlingen. Sterker nog: tijd en energie zal het juist op gaan leveren.

  • Dat start altijd met maatwerk om binnen de school de juiste voorwaarden neer te zetten voor iedereen om in tot bloei te kunnen komen.

 

FASE 1: VOORWAARDEN SCHEPPEN


Iemand kan zich op basis van minimale signalen al helemaal thuis voelen op school. Dit maakt dat diegene ook negatieve ervaringen, angsten en verlangens mee mag nemen naar school, die uiteraard wel gereguleerd moeten worden, maar niet langer onderdrukt hoeven te worden met alle gevolgen van dien. Hierdoor komt een geweldig deel van de energie vrij die anders in 'zelfbescherming' wordt gestoken, die nu gebruikt kan worden om zichzelf en de omgeving de aandacht te geven die het verdient.

Wij werken vanuit 3 voorwaarden die bekend zijn uit de toegepaste improvisatie: 

  • Sociale en psychologische veiligheid; nooit het gevoel hebben op je hoede te moeten zijn voor vervelende opmerkingen.

  • Iedereen zien; ruimte krijgen om jouw verhalen te delen met anderen en ervaren dat jij er toe doet als mens.
  • Gedeeld eigenaarschap; eigen inbreng vanzelfsprekend maken, zodat je weet dat jouw ideeën gehoord worden waar je dat nodig vindt.

 

 

FASE 2: VAARDIGHEDEN VERSTERKEN


In het introductietraject krijg je al onze expertise tot je beschikking over hoe je - wanneer de basisvoorwaarden eenmaal staan - de levensvaardigheden van de docenten en de leerlingen structureel kunt versterken. Je hebt je eigen levensvaardigheden al onder de loep genomen en meerdere methoden ervaren om hiermee te werken.

We beloven geen wonderen: binnen de 10 maanden zal dat niet 100% geïmplementeerd zijn in de hele school, maar als je bij de implementatie nog meer begeleiding wilt van ons dan kun je na het introductietraject eenvoudig overstappen op het reguliere programma 'School vol Levenskunst' dat in 2024 van start zal gaan. 

 

Meld je interesse

WAT LEVERT HET OP?

 

In het Introductietraject helpen we je om een aantrekkelijke schoolcultuur neer te zetten waarin leerlingen en docenten graag en mentaal veerkrachtig naar school zullen komen. Hiermee kun je al snel honderdduizenden euro's aan docentenuitval voorkomen en op den duur veel maatschappelijke ellende voorkomen vanwege de preventieve mentale zorg voor de jongeren.

Je leert de gevorderde leiderschapsvaardigheden waarmee je:  

🧑🏼‍🎓  Grip krijgt op het mentale welbevinden bij het gros van de mensen waarbij dat tot nu toe nog niet was gelukt.

🧑🏼‍🎓  Op zo'n manier praat over je schoolcultuur dat docenten er direct enthousiast over worden.

🧑🏼‍🎓 Vanaf de eerste maand de regie pakt met een (eventueel nog te vormen) leidende commissie, zonder dat anderen zich daardoor gepasseerd voelen.

🧑🏼‍🎓 Een pad uitstippelt in de ontwikkeling van je school, dat onvermijdelijk uitkomt bij een school vol levenskunst.

🧑🏼‍🎓 De meest voorkomende bezwaren van jouw collega's laat wegsmelten als sneeuw voor de zon.

VOOR WIE IS HET?

 

Het traject is voor schoolleiders uit het Voortgezet Onderwijs (of uit het Secundair Onderwijs in Vlaanderen). Het is voor alle schooltypes van praktijkonderwijs tot VWO.

Je bent rector of directeur, of bent op jouw schoollocatie als schoolleider, zoals bijvoorbeeld teamleider, verantwoordelijk voor het mentale welbevinden van docenten en leerlingen.

 

VOOR WIE IS HET NIET?

 

Haantjes. In dit programma gaan wij ervan uit dat je integer bent: dat je de groei van het mentale welzijn van de anderen op je school belangrijker vindt dan je eigen ego. Je bent bereid om op school een leidende coalitie om je heen te verzamelen waarmee je wekelijks ongeveer anderhalf uur kunt investeren in dit onderwerp, om drie keer naar een trainingsdag te komen en om een voorstelling te plannen op school.

Docenten. We gaan er ook vanuit dat je voldoende zeggenschap hebt in de school. We weten dat er ook veel werkgroepen van docenten met dit onderwerp bezig zijn, maar we hebben de ervaring dat die niet de juiste hoeveelheid verantwoordelijkheid, tijd en middelen tot hun beschikking te hebben om alleen een leidende coalitie te vormen die fundamenteel transities kan bewerkstelligen. Docenten zijn overigens wel welkom samen met hun schoolleider op de speciale trainingsdagen.

SVO, PVO, AGORA? Wij weten nog niet of dit traject geschikt is voor het Speciaal Voortgezet Onderwijs, het Persoonlijk Voortgezet Onderwijs en Agora Onderwijs, maar als jullie enthousiast zijn dan staan we er voor open om samen het experiment aan te gaan.

 

Handig om te weten over het introductietraject

Hieronder vind je belangrijke praktische informatie over onder meer de data en de extra's.

✍🏻 DATA

Het eerste traject start op 1 september 2023 om 13.00 uur. Op 20-9-'23 en 7/8-3-'24 zijn trainingsdagen. Tweewekelijks wordt er een coachmoment ingepland op de donderdagochtend.

✍🏻 LOCATIE

De trainingsdagen zijn op de Internationale School Voor Wijsbegeerte in Leusden. De rest van het programma vindt op de eigen schoollocatie plaats, per telefoon en online.

✍🏻 INTRODUCES

De schoolleider VO die de pen voert bij dit programma mag vijf introducés meenemen (al dan niet zelf een schoolleider) naar de trainingsdagen.

✍🏻 KOSTEN

De kosten voor deelname zijn €40.000 euro (inc. BTW), inclusief drie trainingsdagen voor zes personen een impro-voorstelling op school en een online School vol Levenskunst-omgeving voor alle medewerkers.

✍🏻 VOORSTELLING

De professionele improvoorstelling die je krijgt is bedoeld om met de medewerkers onderling ervaringen te delen met betrekking tot levenskunst op school. Zowel successen als uitdagingen worden bespreekbaar.

✍🏻 AANMELDEN

Er is geen uiterste inschrijfdatum, maar het verdient de voorkeur om je aan te melden voor 15 juli 2023, ivm de eerste trainingsdag in september. Dit kun je doen door hieronder je interesse te melden.
Aanmelden
 
 
‘Filosofie is van oudsher levenskunst (ars vitae) en geluk is het hoofddoel. Moes Wagenaar heeft dat idee afgestoft en laat goed zien hoe docenten, leerlingen en ouders tezamen ware levenskunstenaars kunnen worden.’ 

 Joep Dohmen

Aanmelden van interesse

 

Wil jij een school vol levenskunst neerzetten in het Voortgezet Onderwijs?

Meld je dan aan voor een interessegesprek!

 

 

Beperkt plek

 

We hebben komend schooljaar ('23-'24) nog plek voor 10 scholen, dus wees er op tijd bij.

Na het interessegesprek reserveren we voor twee weken een plekje voor jou en je school in het introductietraject. 

We proberen alle interessegesprekken voor eind juni 2023 in te plannen.

 

 

 

Meld je interesse