Project Vol Vertrouwen

 

Werk jij in het Voortgezet Onderwijs in Nederland of in het Secundair Onderwijs in Vlaanderen en wil je dat jouw leerlingen (van 13-16 jaar) leren:

  • waarom aandacht voor henzelf en anderen helpt om lekker in je vel te zitten,
  • hoe ze aandacht geven aan hun eigen welzijn en aan dat van een ander,
  • om makkelijk te vertellen en te praten over gebeurtenissen in hun leven waar ze iets over willen delen en
  • hoe ze elkaar beter kunnen begrijpen en ondersteunen?
Bestel voor 7,50 euro per leerling >>

 

In het project Vol Vertrouwen wordt preventief gewerkt aan mentaal welbevinden.

Het project is opgebouwd rond een korte speelfilm van Moes Wagenaar met Luna Cruz Perez in de hoofdrol waarin het thema aandacht voor je eigen gevoelens en hier al dan niet praten met anderen centraal staat.

Aan de hand van deze film Waarom Woensdag voeren mentoren een projectdag of losse projectlessen uit met behulp van zes duidelijke lesbrieven met lesvideo’s en werkbladen.

Zo leert de klas dat het voor hun welbevinden belangrijk is om plekken te vinden waar ze zichzelf veilig en gewaardeerd voelen en waar zij en anderen zich vol zelfvertrouwen kunnen uiten en ontwikkelen.

  • Leerling, 16 jaar   
    'Ik wilde eigenlijk niet iets over de rotsfeer die er na de scheiding thuis is vertellen in de klas, omdat ik me er voor schaam en niemand wist er nog van, maar na de film heb ik het toch gedaan en het was echt zo'n opluchting! Nu weet ik ook dat ik niet meer thuis ga blijven als ik niet goed in mijn vel zit vanwege wat er thuis gebeurt, maar dat ik het mee naar school kan nemen en dat ik juist terecht kan bij mijn klasgenoten als ik dat wil!'

Gratis de eerste les Vol Vertrouwen

 

Wil je inzage in het materiaal? Of wil je (bijvoorbeeld met één klas op school) alvast een proefles doen om te ervaren hoe dit project aansluit bij jullie wensen?

Dat kan! Je kunt eenvoudig toegang krijgen tot de online omgeving met daarin al het materiaal voor de eerste proefles. Met een deel van de docentenhandleiding, een lesvideo en de eerste helft (18 minuten) van de korte speelfilm.

  • Docent Havo 3 

    'Ik vond het eerlijk gezegd wel spannend om dit met de klas te gaan doen, maar mijn teamleidster had een co-docent geregeld. Je weet niet wat je kunt verwachten aan reacties van leerlingen. Maar zoals bleek uit de evaluaties vonden de leerlingen het heel nuttig en leerzaam. 

    De co-docent vroeg nadat er een persoonlijk verhaal door een leerling was verteld en iedereen stil was: 'Bedankt voor het delen... ik weet niet zo goed wat ik nu moet zeggen of wat ik het beste kan doen, misschien hebben jullie een idee?' En toen stak een meisje haar hand op: 'We kunnen een blaadje rond laten gaan en daar allemaal iets opschrijven...' Toen kreeg ik wel even kippenvel.

    Het is een beetje een andere manier van lesgeven om niet alles te hoeven te weten en dat emoties en onzekerheid er wel gewoon mogen zijn, ook al voelt het ongemakkelijk. Het zorgt ervoor dat ik meer als 'mens' voor de klas kom te staan en dat de leerlingen ook echt als 'mens' worden aangesproken. Dat is uiteindelijk toch wat we willen!'

Dit is wat leerlingen leren in het project

 

Het project Vol Vertrouwen is opgebouwd uit de volgende drie blokken waarin de leerling leert waarom en hoe die aandacht kan hebben voor het eigen en andermans welzijn:

 

 

Blok 1. VEILIGHEID

Leerlingen weten na dit blok hoe ze voor elkaar een plek kunnen vormen waar ze zich veilig kunnen uiten.

Leerlingen ervaren:

  • hoe ze zich zich kunnen verplaatsen in de situatie van de ander;
  • meer veiligheid in de klas door geïnteresseerd en inlevend te luisteren;
  • meer welbevinden bij zichzelf als ze in een veilige situatie meer persoonlijke dingen delen in de klas.

 

 

Blok 2. WAARDERING

Leerlingen weten na dit blok dat het belangrijk is om zich gewaardeerd te voelen en weten hoe ze waardering voor elkaar en zichzelf kunnen tonen.

Leerlingen ervaren:

  • dat waardering en erkenning belangrijk is voor ieders welbevinden en ontwikkeling;
  • dat het heel waardevol is om uit te spreken dat je benieuwd bent naar iemands ideeën en gevoelens en om deze met respect te bevragen.

 

 

Blok 3. ZELFVERTROUWEN

Leerlingen zien na dit blok in dat ze vol zelfvertrouwen hun eigen morele kompas kunnen volgen.

Leerlingen ervaren:

  • dat het schijnzelfvertrouwen oplevert om anderen klakkeloos te gehoorzamen of te bevelen;
  • dat echt zelfvertrouwen samengaat met je eigen pad volgen, je eerlijk uiten, open staan voor anderen, ideeën bevragen, twijfelen en met fouten durven maken.

 

Korte speelfilm WAAROM WOENSDAG

 

De leerlingen kijken tijdens het project de korte speelfilm Waarom Woensdag waarin alle thematiek uit het project vanuit een voorbeeldperspectief in aan bod komt.

Kijk hier mee door de ogen van de 15-jarige Noor die in een wereld vol meningen en ongevraagde adviezen op zoek is naar haar identiteit en domweg kijkt of ze misschien structureel wat lekkerder in haar vel kan komen. 

Je ziet hier een fragment van het begin en de aftiteling van de 32 minuten durende film.

 
  • Docent ASO 2 (Vlaanderen)  

    'We zijn net gestart met het project. De Leerlingen vinden de opdrachten leuk tot zeer leuk. Volgens mij hebben de leerlingen werkelijk nood aan een dergelijk verbindend en innerlijk confronterend project.'

 

PROJECT VOL VERTROUWEN

 

Het projectmateriaal wordt uitgevoerd met de eigen docent in de eigen klas in losse modules tijdens reguliere lessen of geclusterd op projectdagen.

Ons aanbod omvat de volgende onderdelen: 

N.B. De prijzen zijn ex. 21% BTW en kunnen in Nederland o.a. betaald worden uit NPO- en CJP-gelden. De online toegang is geldig tot het eind van het gekozen schooljaar. 

Projectpakket

€ 7,50 p/ll

Vanaf 25 leerlingen

  • De film Waarom Woensdag met Luna Cruz Perez en Tommy en Rowan.
  • 3 korte lesvideo's.
  • 3 uitprintvellen voor werkbladen.
  • Lespakket voor 4,5 uur.
  • Online omgeving waar alles overzichtelijk op staat.
  • Papieren docentenhandleiding met 16 kletskaartjes en extra lesmateriaal. 
NAAR HET BESTELFORMULIER

Bonus bij afname van 200 of meer

 

Implementatiecoaching (ter waarde van €250). 

Bekijk wat de docenten, individueel of in groepsverband, voor online of telefonische coaching kunnen gebruiken om prettig met het materiaal aan de slag te kunnen gaan. Wij helpen jullie - waar gewenst - om docenten met meer plezier en vertrouwen het project uit te laten voeren met de klas.

 

Kennismaken?

  • Bel Moes: +31(0)653554820.