Merle Busscher
Twickel Hengelo
Wij zochten naar een insteek om ons mentoraat te versterken. Die vinden we nu o.a. met Improvalley in de levenskunst. Telkens ontstaan er weer meer inspirerende succesverhalen.
Waarom welzijn de #1 focus van je middelbare school zou moeten zijn
Welzijn is voor een school als zuurstof voor het lichaam. Je kunt niet zonder en als het goed is 'adem je het gewoon'.
Toch zie ik scholen projecten over allemaal specifieke thema's inkopen, in extra uurtjes wanhopig extra 1-op-1 gesprekken plannen en uren vergaderen over leerlingen. Want als je dit doet komt er extra welzijn... Toch?
Nee, zo ben je helaas niet aan de basis met het welzijn op je school bezig. Voor je één leerling hebt geholpen is er alweer een volgende in de knel gekomen, wat zich uit in nieuwe psychische problemen en slechte schoolresultaten. Langzaamaan stapelt dit zich op.
En dit is zonde, want wist je dat je het welzijn op jouw school goed kunt ondersteunen?
In 2015 kwam ik met een frisse blik het onderwijs binnen. Ik kon met mijn achtergrond als filosoof en podiumkunstenaar haarfijn aanwijzen waar het aan zingeving en plezier ontbrak in het onderwijsklimaat.
Met dit inzicht heb ik een unieke methode ontwikkeld waarmee ik scholen leer om het sociale en mentale welzijn te leren ademen, zodat er nooit meer noodgrepen hoeven te worden gedaan om aan genoeg lucht te komen op school.
Martine Horstman
Het Stedelijk Lyceum, Kottenpark
Kwetsbaar en oprecht zijn, dat is waar het teveel mensen aan ontbreekt, helaas. En als wij als school de leerlingen dat wel mee kunnen geven, dan is dat fantastisch. Al toen Moes de school kwam binnenlopen merkte ik dat zij ons hier op heel natuurlijke wijze mee helpt. Super!