Project Waarom Welzijn

 

Werk jij in het Voortgezet Onderwijs in Nederland of in het Secundair Onderwijs in Vlaanderen en wil je dat jouw leerlingen (van 12-16 jaar) leren:

  • waarom aandacht voor henzelf en anderen helpt om lekker in je vel te zitten,
  • hoe ze aandacht geven aan hun eigen welzijn en aan dat van een ander,
  • om makkelijk te vertellen en te praten over gebeurtenissen in hun leven waar ze iets over willen delen en
  • hoe ze elkaar beter kunnen begrijpen en ondersteunen?
Bestel al vanaf 10 euro per leerling >>

Veel jongeren denken dat ze om lekker in hun vel te komen aangewezen zijn op zichzelf.  Dit maakt dat veel jongeren naar buiten toe de schijn proberen op te houden dat het goed gaat, terwijl ze intern eigenlijk de strategieën niet hebben om bijvoorbeeld om te gaan met tegenslagen. 

Het project Waarom Welzijn van 6 uur helpt jongeren om te ontdekken hoe ze in een sociale setting aandacht kunnen geven en krijgen voor elkaars mentale welbevinden. Zo leren ze zelf eigenaarschap te nemen over hun welzijn zonder het gevoel te krijgen dat ze het helemaal alleen moeten doen.

Leerlingen leren in het project Waarom Welzijn simpele technieken om te reflecteren en praten over hun eigen en elkaars situatie. Ze leren dat ze niks bijzonders hoeven te weten of te kunnen om toch een (mede)menselijk netwerk te vormen voor elkaar en preventief met welzijn bezig te zijn.

Hiermee zien leerlingen in hoe ze nieuwe tegenslagen gemakkelijk kunnen opvangen en dat zelfs eerdere tegenslagen geen reden zijn om te vluchten, vechten, of verstijven (en ook niet om te verdoven of te verleiden), maar dat deze ervaringen ook voorzichtig ergens mogen worden opgepakt en kunnen worden bekeken.

 

  • Leerling, 16 jaar   
    'Ik wilde eigenlijk niet iets over de rotsfeer die er na de scheiding thuis is vertellen in de klas, omdat ik me er voor schaam en niemand wist er nog van, maar na de film heb ik het toch gedaan en het was echt zo'n opluchting! Nu weet ik ook dat ik niet meer thuis ga blijven als ik niet goed in mijn vel zit vanwege wat er thuis gebeurt, maar dat ik het mee naar school kan nemen en dat ik juist terecht kan bij mijn klasgenoten als ik dat wil!'

Inleiding op de korte speelfilm

 

Het project is opgebouwd rond een korte speelfilm van Moes Wagenaar met Luna Cruz Perez in de hoofdrol waarin het thema aandacht voor je eigen gevoelens en hier al dan niet praten met anderen centraal staat.

De pleegdochter van Moes, Cyrine, was voor een groot deel van het script de inspiratie. In onderstaande lesvideo uit het project licht Cyrine toe wat de leerlingen in de film kunnen verwachten en op welke manier Cyrine zelf verbonden is met de film.

 

 
  • Docent Havo 3 

    'Ik vond het eerlijk gezegd wel spannend om dit met de klas te gaan doen, maar mijn teamleidster had een co-docent geregeld. Je weet niet wat je kunt verwachten aan reacties van leerlingen. Maar zoals bleek uit de evaluaties vonden de leerlingen het heel nuttig en leerzaam. 

    De co-docent vroeg nadat er een persoonlijk verhaal door een leerling was verteld en iedereen stil was: 'Bedankt voor het delen... ik weet niet zo goed wat ik nu moet zeggen of wat ik het beste kan doen, misschien hebben jullie een idee?' En toen stak een meisje haar hand op: 'We kunnen een blaadje rond laten gaan en daar allemaal iets opschrijven...' Toen kreeg ik wel even kippenvel.

    Het is een beetje een andere manier van lesgeven om niet alles te hoeven te weten en dat emoties en onzekerheid er wel gewoon mogen zijn, ook al voelt het ongemakkelijk. Het zorgt ervoor dat ik meer als 'mens' voor de klas kom te staan en dat de leerlingen ook echt als 'mens' worden aangesproken. Dat is uiteindelijk toch wat we willen!'

Dit is wat leerlingen leren in het project

 

Het project Waarom Welzijn is opgebouwd uit de volgende zes modules waarin de leerling leert waarom en hoe die aandacht kan hebben voor het eigen en andermans welzijn:

 

 

Module 1. JOUW VERHALEN

Na de eerste module snap je waarom het belangrijk kan zijn om te praten over gebeurtenissen uit je leven.

  • Je leert samen na denken, praten en afspraken maken over een sfeer waarin je je open op kunt stellen naar elkaar.
  • Je leert hoeveel energie het kan kosten en wat het voor gevolgen kan hebben om je te schamen voor wat je meemaakt en wat een mooi alternatief is daarvoor.
  • Je leert dat je leven uit een aaneenschakeling van fijne en minder fijne gebeurtenissen bestaat.
  • Je leert hoe je een verhaal kunt opbouwen.
  • Je ervaart wat het oplevert om over je eigen gebeurtenissen te vertellen.

 

 

Module 2. LUISTER NAAR JEZELF

Na deze tweede module snap je dat een goede omgeving je helpt om aandacht te hebben voor je eigen welzijn.

  • Je leert een energieke oefening om even helemaal op je lijf gefocust te zijn.
  • Je snapt dat niet iedereen een ondersteunende (thuis)omgeving heeft en kunt je hierin inleven.
  • Je snapt dat vertrouwen niet één, twee, drie tot stand komt voor wie daar slechte ervaringen mee heeft en wat het (al dan niet) inhoudt als je iemand kunt vertrouwen.
  • Je snapt dat het goed kan lijken en zelfs kan zijn om niks te zeggen, maar dat dit niet altijd en overal de beste strategie zal zijn om zelf ook goed in je vel te zitten.

 

 Module 3. WIE BEN JIJ?

Na deze derde module snap je dat het belangrijk kan zijn om te laten zien wat er in je omgaat.

  • Je leert reden en om wel en niet iets van jezelf te laten zien.
  • Je ervaart dat het niet erg is om niet perfect te zijn of niet perfect over te komen.
  • Je leert hoe fijn het is om een mens uit één stuk te kunnen zijn en dus niet overal een ander masker op te hoeven zetten.
  • Reflecteren op wie je zelf ervaart dat je bent en hoe anderen jou zien.
  • Reflecteren op hoe anderen zichzelf zien tegenover hoe ze (meestal) overkomen.

 

 

Module 4. WAT HEB JIJ?

Na deze vierde module snap je hoe je het beste kunt praten met elkaar over wat iemand heeft of heeft meegemaakt.

  • Je leert wat je kunt doen om te zorgen dat een gesprek met iemand niet stilvalt.
  • Je leert dat je je op meer manieren dan met taal kunt uiten om aan te geven wat jij hebt of waar je mee te maken hebt.
  • Je ervaart hoe het is om zorgvuldig te letten op elkaar en om heel bewust zelf dingen te zeggen en te doen.
  • Je leert nadenken over iets leuks of minder leuks dat jij 'hebt' of waar je mee te maken hebt, wat een grote rol speelt in je leven.
  • Je leert doorvragen, controlerend vragen en ondersteunende opmerkingen maken.

 

 

Module 5. WAT WIL JIJ?

Na deze vijfde module heb je ervaren hoe je kunt meedenken met elkaar over wat iemand wil en kan doen.

  • Je leert reflecteren op wat je als prettige en minder prettige hulp ervaart van anderen.
  • Je ervaart hoe het is om voort te bouwen op wat een ander aangeeft.
  • Je snapt dat het niet altijd constructief is om streng te zijn voor jezelf of voor iemand anders.
  • Je bekijkt wat jij graag wilt en hoe zich dat verhoudt tot wat anderen willen.
  • Je kunt jezelf presenteren op basis van wie je bent, wat je situatie is en wat je verlangt.
  • Je kunt anderen ondersteunen in hun doelen en dromen door goede vragen te stellen.
  • Je hebt ervaren hoe het is als klasgenoten met je mee probeerden te denken en kunt hierop reflecteren.

 

 

 Module 6. WAT NEEM JE MEE?

Na deze laatste module weet je welke inzichten en actiepunten je mee wilt nemen uit dit project.

  • Je leert waarom het belangrijk is om opgedane kennis en inzichten concreet mee te nemen.
  • Je leert over het principe: het zijn van je eigen beste vriend en relateert dit aan je eigen leven.
  • Je onderzoekt wat jij zelf kunt doen aan een fijner leven voor jezelf en voor anderen.
  • Je geeft nog eens ruimte en aandacht aan alle onderwerpen die de revue zijn gepasseerd in het project.

 

Korte speelfilm: WAAROM WOENSDAG

 

De leerlingen kijken tijdens het project de korte speelfilm Waarom Woensdag waarin alle thematiek uit het project vanuit een voorbeeldperspectief in aan bod komt.

Kijk hier mee door de ogen van de 15-jarige Noor die in een wereld vol meningen en ongevraagde adviezen op zoek is naar haar identiteit en domweg kijkt of ze misschien structureel wat lekkerder in haar vel kan komen. 

Je ziet hier een fragment van het begin en de aftiteling van de 32 minuten durende film.

 
  • Docent ASO 2 (Vlaanderen)  

    'We zijn net gestart met het project. De Leerlingen vinden de opdrachten leuk tot zeer leuk. Volgens mij hebben de leerlingen werkelijk nood aan een dergelijk verbindend en innerlijk confronterend project.'

 

PROJECT WAAROM WELZIJN

 

Het projectmateriaal wordt uitgevoerd met de eigen docent in de eigen klas in losse modules tijdens reguliere lessen of geclusterd op projectdagen.

Ons aanbod omvat de volgende onderdelen: 

N.B. De prijzen zijn ex. 21% BTW en kunnen in Nederland o.a. betaald worden uit NPO- en CJP-gelden. De online toegang is geldig tot het eind van het gekozen schooljaar. 

Digitaal

€ 10 p/ll

Vanaf 25 leerlingen

  • De film
  • Lespakket voor 6 uur
  • Digitale werkboekjes voor leerlingen
  • Papieren docentenhandleiding met kletskaartjes, poster en papieren leerlingenwerkboekje.
  • 12 lesvideo's, digibord-slides.

Papieren werkboekjes zijn bij te bestellen voor €5 per stuk.

 

NAAR HET BESTELFORMULIER

Digitaal en Fysiek

€ 10 p/ll

Vanaf 200 leerlingen

  • De film
  • Lespakket voor 6 uur
  • Papieren werkboekjes voor leerlingen
  • Papieren docentenhandleiding met kletskaartjes, poster en papieren leerlingenwerkboekje.
  • 12 lesvideo's, digibord-slides.

BONUS: bij bestelling voor 15 april 2022 krijg je

  • Gratis online implementatiecoaching t.w.v. €500 euro. We kijken samen wat de docenten nodig hebben om met het materiaal aan de slag te gaan.
NAAR HET BESTELFORMULIER

Bonus bij afname van 200 of meer

 

Implementatiecoaching (ter waarde van €500). 

Bekijk wat de docenten, individueel of in groepsverband, voor online of telefonische coaching kunnen gebruiken om prettig met het materiaal aan de slag te kunnen gaan. Wij helpen jullie - waar gewenst - om docenten met meer plezier en vertrouwen het project uit te laten voeren met de klas.

 

Kennismaken met ons of met het materiaal?

  • Neem contact op met Marieke voor een online rondleiding door het projectmateriaal: +31(0)644720580.
  • Neem contact op met Moes voor een strategiegesprek voor teamleiders en directeuren:+31(0)653554820.
  • Vraag gratis de papieren poster van het project aan met (les)suggesties: op deze pagina.