Welbevinden op de Nationaal Programma Onderwijs Menukaart?

De menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs is opgesteld om wetenschappelijk gezien de juiste adviezen te geven aan scholen over wat werkt en wat niet. In Engeland is al een degelijke menukaart beschikbaar: Teaching And Learning Toolkit

Waar een sterke aanbeveling voor wordt gegeven op de Engelse site is het aanleren van Sociale en Emotionele Vaardigheden (Social and Emotional Learning).

Wanneer uit de schoolscan is gekomen dat het welbevinden van de leerlingen wel wat aandacht kan gebruiken dan is dit dus een bewezen effectieve methode.

Wat daar ook uitspringt als zeer effectief is Metacognitie en Zelfregulatie (Metacognition and Self-regulation). Dure woorden voor het leren kijken naar je eigen denken en doen en hier beter grip op krijgen. Hoewel dit in het Engelse menu vooral als leren-leren wordt opgevat kan dit ook bij leren-leven worden ingezet. 

Met deze interventies worden leerlingen met een gezonde motivatie de baas over hun eigen persoonlijke ontwikkeling.

 

Wat kan Improvalley leveren aan VO-scholen van de Menukaart?

Improvalley is een allround aanbieder voor VO-scholen op het gebied van welzijnsbevordering. De programma's die wij leveren sluiten perfect aan bij wat wenselijk en effectief is volgens het Nationaal Onderwijs Plan.

Sociale en Emotionele Vaardigheden staan centraal in het hele aanbod. De focus ligt op drie gebieden uit de toegepaste improvisatie: Jezelf (autonomie), Omgeving (betrokkenheid) en Actie (competentie). Waar mensen zichzelf kunnen zijn, onderdeel van de omgeving én met plezier dingen kunnen doen is er sprake van levenskunst.

Bij Improvalley maken wij van harte gebruik van Metacognitie en Zelfregulatie. Juist in de vorm van het leren-leven, ook wel bildung genoemd, waar emotionele zelfregulatie en leermotivatie uiteraard een onderdeel van is.

Omdat wij goed weten wat we doen en aanbieden kunnen we ook helpen met het schrijven van een verantwoording in het kader van het besteden van de gelden. Voor directe hulp klik hier.

Vraag hieronder de brochure aan als je meer wilt doen met het welbevinden op jouw school. Hierin staat ook ons gratis kennismakingsaanbod en hoe je een gratis kennismakingsgesprek met ons plant!  

Meer motivatie en mentaal welzijn op jouw middelbare school?

  • Krijg inzicht in het mentale welzijn van je leerlingen en hoe je dit kunt versterken.
  • Ontdek hoe mentoren met minder tijd meer uit het mentoraat kunnen halen.
  • Leer de belangrijkste vraag om je aandacht mee op de mensen op je school te richten.
  • Vergroot de intrinsieke motivatie van iedereen op school.
  • Zie hoe een goede schoolleider zonder alles te weten toch het beste in mensen naar boven kan halen.
  • Autonomie, burgerschap en daadkracht komen samen in levenskunst.
  • Levenskunst is geen hogere wiskunde, maar gemakkelijk aan te leren op een leuke manier.
Ontvang de gratis brochure

Merle Busscher

Twickel Hengelo

Wij zochten naar een insteek om ons mentoraat te versterken. Die vinden we nu o.a. met Improvalley in de levenskunst. Telkens ontstaan er weer meer inspirerende succesverhalen.

Waarom welzijn de #1 focus van je middelbare school zou moeten zijn

Welzijn en welbevinden is voor een school als zuurstof voor het lichaam. Je kunt niet zonder en als het goed is 'adem je het gewoon'.

Toch zie ik scholen projecten over allemaal specifieke thema's inkopen, in extra uurtjes wanhopig extra 1-op-1 gesprekken plannen en uren vergaderen over leerlingen. Want als je dit doet komt er extra welzijn... Toch?

Nee, zo ben je helaas niet aan de basis met het welzijn op je school bezig. Voor je één leerling hebt geholpen is er alweer een volgende in de knel gekomen, wat zich uit in nieuwe psychische problemen en slechte schoolresultaten. Langzaamaan stapelt dit zich op.

En dit is zonde, want wist je dat je het welbevinden op jouw school goed kunt ondersteunen?

In 2015 kwam ik met een frisse blik het onderwijs binnen. Ik kon met mijn achtergrond als filosoof en podiumkunstenaar haarfijn aanwijzen waar het aan zingeving en plezier ontbrak in het onderwijsklimaat. 

Met dit inzicht heb ik een unieke methode ontwikkeld waarmee ik scholen leer om het sociale en mentale welzijn te leren ademen, zodat er nooit meer noodgrepen hoeven te worden gedaan om aan genoeg lucht te komen op school.

 

Martine Horstman

Het Stedelijk Lyceum, Kottenpark

Kwetsbaar en oprecht zijn, dat is waar het teveel mensen aan ontbreekt, helaas. En als wij als school de leerlingen dat wel mee kunnen geven, dan is dat fantastisch. Al toen Moes de school kwam binnenlopen merkte ik dat zij ons hier op heel natuurlijke wijze mee helpt. Super!

Je school mentaal gezonder maken?

  • Wil je snel meer motivatie, plezier en levenslust bij leerlingen en docenten?
  • Wil je jouw school transformeren tot een mentaal gezonde school?
Vraag gratis aan